Sobanudler er tynne japanske nudler laget på bokhvete. Du kan selvfølgelig bruke vanlige nudler eller pasta i denne retten, men sobanudlene er lit sunnere, og ganske så gode. Bokhvete har et høyt innhold av protein og lysin – en essensiell aminosyre som kroppen selv ikke kan fremstille, som må tilføres gjennom mat. Bokhvete inneholder dessuten mye kostfiber, jern, fosfor, kalium og magnesium. Dette er med andre ord en japanskinspirert sunn, rask og god rett som passer like godt til hverdag som til fest!

I liten porsjon er dette er fin forrett, og som større porsjon er det er genial lunsj eller middag.

Sobanudler med kveite, jalapeno og granateple
Serves 4
Total Time
20 min
Total Time
20 min
Ingredients
  1. 600 g kveitefilet, uten skinn og ben (her kan du også bruke annen hvit fisk som piggvar, steinbit eller torsk)
  2. Salt og pepper
  3. 4 porsjoner sobanudler (eller pasta)
  4. 4 ss smør
  5. Frøene fra 1 granateple
  6. 4 ss finhakket jalapeno (hvis du ikke får tak i frisk jalapeno, så kan du bruke syltet)
  7. 4 ss fihakkede urter (feks persille og koriander)
  8. 2 ss soyasaus
  9. 2 ss sitronsaft
Instructions
  1. Skjær kveitefileten i lange tynne skiver og tre dem på trespyd. Krydre fisken med salt og pepper.
  2. Kok nudlene etter anvisningen på pakken.
  3. Stek kveitespydene i smør til de er gylne og såvidt gjennomstekte. Dette tar ca 1 minutt på hver side.
  4. Ha granateple og jalapeno i pannen de 10 siste sekundene. Ha i urtene, soyasausen og sitronsaften like før servering.
  5. Løft kveitespydene ut av pannen og vend nudlene inn i smøret i pannen. Legg nudlene i serveringsboller og topp med kveitespydene.
Maten vi deler https://nykvist.no/