Tekst: Jan Ivar Nykvist  Foto: Mats Dreyer

Alternativene til årets sommerferie var mange, og vi startet planleggingen tidlig for å få mest mulig ut av sommeren 2018. Skulle vi dra på Norgesferie og avslutte med Gladmat-festivalen i Stavanger? Skulle vi dra til Bali eller Mauritius uten en eneste planlagt aktivitet? Skulle vi dra til Barcelona og San Sebastian på matferie? Til slutt ble det ingen av delene, men en bilferie nedover Europa. En god gammeldags Roadtrip ble altså årets sommerferie!

Roadtrip er en perfekt ferieform for oss utålmodige, rastløse og impulsive. For oss som liker å planlegge deler av ferien, men som ønsker at det skal være rom for impulsive vendinger og spontane vrier underveis. På denne måten blir det en ferie der det skjer mye – og det blir aldri kjedelig… Så er spørsmålet: blir det nok tid til hvile og avslapping på en Roadtrip i Europa!?

Sommerferien 2018 startet da alarmen på telefonen ringte hardt og brutalt tirsdag 4. juli. Klokka hadde såvidt passert 05.00. Lydene, luktene og fargene utenfor soveromsvinduet minnet mer om natt enn om morgen. Fuglene klamret seg fortsatt fast til grenen for å få noen timers søvn før en ny dag skulle starte. Men for oss startet altså årets første feriedag brutalt tidlig. Vårt første punkt på ferieplanen var å rekke hurtibåten fra Larvik til Hirthals kl 08.00, slik at vi kunne kjøre nedover Danmark på dagtid, og kunne få noe ut av også første feriedagen!

Leiebilen fra Hertz var hentet, og Roadtrip 2018 var igang… Vi hadde valgt en stor Mercedes for ekstra komfort på turen, noe som skulle by på noen småproblemer nedover Europa….. Mer om det senere.

Båten kan kanskje ikke anbefales til annet enn en rask transportetappe mellom Norge og Danmark. Skrikende barn, elleville nordmenn på billig buffet og en litt stusselig taxfree får du med på kjøpet.

Ettersom hurtigbåten er i land i Hirthals allerede kl 11.45 samme dag, betyr det at vi hadde god tid til å kjøre gjennom Danmark ned til neste stopp – Aarhus (for første gang). Turen gikk innom noen bruktbutikker som vi hadde blitt tipset om på veien. Her endte vi opp med to kasser vintage og antikk matstylings-props, så allerede før vår Roadtrip var ordentlig igang var vi lykkelige for at vi hadde valgt en stor bil med plass til mye – for dette var bare starten….

Vel fremme i Aarhus sjekket vi inn på fantastiske Hotel Villa Provence. Et fantastisk lite hotell fylt med sjarm, nærhet, kjærlighet og franske følelser. Dette er en deilig kontrast til mange av de store kjedehotellene i byen. Her er det personlig service, god, hjemmelaget og fransk frokost – og en fantastisk liten uteplass med fontene – midt i byen. Vi likte oss så godt på Villa Provence at vi ble der i to netter istedenfor den ene vi hadde planlagt. Dette er fordelen med med en Roadtrip uten for stramme planer og regler. Da kan du fint bli en natt ekstra på de stedene du liker aller best…

Første kvelden i Aarhus hadde vi booket bord på Restaurant Substans, med en stjerne i Michelin Guiden. Les mer om restaurantbesøket HER. Vi hadde kjørt bil og vært oppe i litt for mage timer når vi satte oss tilbords på restauranten. Etter noen glass vin og full meny var vi forholdsvis slitne, så neste gang vi kommer tilbake, lover vi å være uthvilte for å kunne nyte restauranten slik den fortjener. Da blir vi nok i Aarhus litt lenger… Den ekstra natten på Villa Provence gjorde også at vi rakk å se mer av Aarhus. Vi fikk også besøkt og spist lunsj på Aarhus Streetfood. Et fantastisk sted du må besøke hvis du er i området. Stedet minner om Vippa i Oslo, bare enda frodigere, enda mer levende, enda finere uteområde – og enda bedre mat! Vi fikk også spist middag på restaurant Hærværk!

For å rekke neste punkt på ferieplanen måtte vi igjen fylle opp bilen og komme oss videre. Neste stopp var nemlig Saint Ouen, utenfor Paris, der planen var å besøke det som beskrives som Eurpas største antikk- og bruktmarked, på jakt etter skjulte skatter. Men før vi kom frem til Paris stoppet vi en natt i Køln i Tyskland. Ikke for å oppleve byen, men kun for at det skal ikke skal bli ALT for mange timer i bilen sammenhengende. Vi oppdaget at det tilfeldigvis var åpningen av Pride i byen dagen vi var der, så vi tok en kort bytur – og endte på det som tydeligvis var åpningsfesten av hele Pride . De tyske homoene vet hvordan man fester, men vi var fornuftige – og fant sengene akkurat i tide til at vi var i stand til å dra videre på vår Roadtrip neste morgen.

Turen går altså videre til Saint Ouen, et område nord i Paris. Det første som slår oss når vi ankommer området er at vi muligens ikke er i byens vakreste og tryggeste området. Og jeg får litt panikk når gps-en fører oss inn noen av Frankrikes trangeste gater, til en port som vistnok skal være hotellet vi skal bo. Planen er å bo her i to netter for å få med oss markedet, og kanskje litt av området rundt. Men førsteinntrykket gjør at vi umiddelbart vurderer å finne et annet hotell mer sentralt i Paris. Men det er helt til porten til MOB hotel går opp, og det åpenbarer seg en fantastisk oase i bakgården. Kult interiør, bra design, fiffige løsninger og en yrende restaurant med fantastisk uteservering. Hotellet får oss til å føle at vi allikevel bor i et moderne og kult område av byen. Kanskje det var innkjøringen til området som gjorde oss skeptiske. Dette er et godt eksempel på at man ikke alltid skal stole helt på førsteinntrykket…. Nå skal det sies at nedkjøringen til hotellet var litt for trangt og litt for lavt under taket med vår store leiebil. Men heldigvis gikk det på håret, og når bilen var trygt parkert kunne vi puste lettet ut og nyte et par dager i Saint Ouen.

Neste dag kommer nesten før vi rekker å blunke, og vi er tidlig oppe for å få med oss det som omtales som Europas største, beste og mest omfattede antikk- og bruktmarked. Vi starter optimistisk på runden vår i varmen, men innser ganske raskt at markedet er for stort til å rekke over på en dag. Ihvertfall hvis man skal se over alle kriker, kroker, krukker og skuffer. Det viser seg at bruktmarkedet i Saint Ouen består av flere hundre brukthandlere, der de fleste av dem har en butikk med sine egne sære “spesialiteter”. Her finner du feks egne butikke med kun store steinskulpturer, kun speil eller kun gamle klokker. Her gjelder det med andre ord å bestemme seg for hva man er ute etter, og aktivt oppsøke det. Da blir det mange brukthandlere man bare må overse for å rekke alt…. Etter en hel dag på markedet endte vi opp med noe småtteri (i forhold til det vi kjøpte i Danmark). I tillegg var prisene forholdsvis høye. Enten var dette feil marked for oss i forhold til det vi var på jakt etter, eller så var det muligens så stort at vi så oss litt blinde, og ikke fant de beste bortgjemte skattene. Bruktmarkedet var stort, brukthandlerne var mange og området markedet strakk seg over var enormt. Neste gang skal vi nok dele det opp, slik at vi kan bruke to dager på markedet…. Hvis vi drar tilbake…

Det har snart gått en uke av Roadtrip 2018 allerede, så det er på tide og komme oss til et sted der vi kan være en uka. Stedet vi falt for i år var den lille byen Le Mans, et par timer sør for Paris. Byen er mest kjent for det verdenskjente 24-timersløpet, som er et racerbilløp som arrangeres en gang i året. Dette trekker folk og fe fra hele verden, noe som gjør at ihvertfall en stor del av mine mannlige lesere har hørt om Le Mans. Vi fant en fantastisk leilighet på Air bnb som var litt for stor og litt for dyr. Men den var verst hver eneste krone.

Leiligheten hadde fire soverom, så hvis man reiser en familie eller en vennegjeng, så blir ikke prisen så verst pr person…. Vi hadde bestilt leiligheten god tid i forveien, og gledet oss til å være et sted i en hel uke før vi vendte nesen hjemover igjen!

Le Mans Air bnb Roadtrip

Gleden var stor når vi ankom og ser at leiligheten er både større, luftigere og bedre enn på bildene på Air bnb. Fra en litt stusselig gate åper det seg en garasjeport og en drømmeleilighet kommer til syne… Kjøkkenet er velutstyrt, bassenget er skinnende rent og holdt 29 grader – og vi har en grill tilgjengelig ved bassenget. Kan det bli bedre? Sannsynligvis ikke… Her nyter vi de glade dager i en uke. Bruker bilen kun noen småturer ut for å se området, men ellers er det beina som brukes disse dagene når vi skal utforske byen. Rett ved leiligheten ligger det en lokal baker, en slakter (som dessverre er sommerstengt), en dagligvarebutikk med fantastisk utvalg og Domino Pizza. Her er det med andre ord noe for enhver. 10 minutters gange fra leiligheten ligger sentrum av Le Mans, og der finner vi shopping, rustikke brasserier, Michelin restauranter, vinbarer og annet snæcks! Vi får testet ut det meste, og konluderer med at det er MYE høyeder krav til å få en stjerne i Michelin Guiden i Norge enn det er i Frankrike (ihvertfall i Le Mans). Opplevelsene på restaurantene her var såpass middelmådige at vi sannsynligvis ikke kommer tilbake, og ikke bruker jeg spalteplass på dem her på bloggen heller…. Ryktene sier at det skal ligge en enda bedre restaurant litt utenfor Le Mans som vi skal teste ut neste gang (for det blir garantert en neste gang)…..

En uke med ferie og basseng går jo som alle vet dessverre alt for fort, og det er på tide og komme seg hjemover…. Vi tok den lange kjøreturen, og stoppet bare på et trist lite hotell sør i Tyskland før vi dagen etter var midt i Berlin. Eller: midt i Berlin er ikke helt riktig. For det vi ihvertfall har funnet ut etter denne turen er at Berlin er STORT. Her må du enten ha bil, ta mye taxi, eller lære deg det lokale t-banenettet. Vi valgte de to første alternativene, så ved neste besøk er det nok på tide å teste ut t-banen.

Hotel Zoo, som vi gikk for denne gangen, ligger som navnet sier like ved Berlin Zoo, i Vest-Berlin. Hotellet var helt fantastisk, og lå midt i en stor handlegate med Boss, Burberry og andre motebutikker på rekke og rad. Men bortsett fra den “fæncy” handlegata, så hadde ikke området så mye annet spennende å by på, så neste gang vil vi nok sjekke ut et annet område av Berlin. Både for å se noe annet, men ikke minst for å se mer at det “ekte” Berlin, og ikke bare velstående turister og barnefamilier på shopping…. Hotellet hadde også en fantastisk restaurant som ga oss en matopplevelse som ihvertfall var topp 5 på turen! Vi spiste også på to andre fantastiske restauranter i Berlin som jeg skal skrive mer om her inne litt senere…. Følg med :-)

Det eneste “negative” med hotel Zoo var vel at vi måtte ha langbukser for å komme opp på takbaren på hotellet. Ja, det var et luksushotell for de som ville bruke penger på hotell, men vi hadde ikke veldig lyst til å sitte i langbukser for å få en drink på hotellet, så vi valgte heller andre barer i nærheten.

Tre dager i luksus går fort, og ferien nærmer seg slutten… Men først må vi jo oppleve litt av norden før vi er hjemme…. Noen få timers kjøring fra Berlin ligger København og Malmø. Malmø blir vår nest siste stopp i en natt før oslo igjen står for tur. Dessverre er det søndag og mandag når vi er i Malmø denne gangen, så mye er stengt – og vi får verken sett så mye eller spist på noen gode restauranter her. Men neste gang kommer vi tilbake for å oppleve malmø en hel helg (eller kanskje lenger). Her er det flere restauranter som står på ønskelista over steder vi vil besøke!

Roadtrip 2018 nærmer seg slutten, og Gøteborg er aller siste stopp. Siste to dagene må feires i luksus, og vi booker oss inn på Dorsia Hotel i Gøteborg. To døgn i denne søte sjarmerende byen. Ettersom vi ikke hadde planlagt dette stoppet lang tid i forveien, så er vi for sent ute til å få bord på de restaurantene vi har lyst til å teste ut. Vi bestemmer oss for å gjøre det neste gang vi er i byen, og går for hotellrestauranten på Dorsia Hotel denne gangen. Dette er en hotellrestaurant vi kanskje ikke ville gått på hvis vi ikke bodde her, men det var før vi testet ut maten. På en fantastisk takterasse åpenbarer det seg et magisk uterom og en fantastisk restaurant. Det er som å komme tilbake til en annen tid, som å sitte i gamle filmkulisser å spise. Og maten er også fantastisk bra! Vi spiste blant annet en hovedrett med kalvebrissel som er noe av det beste vi har spist på LENGE! Og drinken på kartet med lakris og sitron MÅ testes! Så hvis du er i Gøteborg, så bør du teste ut restauranten på Dorsia. Selv om du kanskje ikke tar deg råd til å bo på hotellet….

Mette og fornøyde vender vi dagen etter nesen hjem, og drøye 3 timer senere er vi igjen i Oslo. En slitsom tur med mye bilkjøring, men vi har sett og spist på steder vi aldri ville gjort uten bil. Vi har møtt mennesker, handlet ting og opplevd ting som jeg tror man bare kan gjøre på Roadtrip. Så ja, det er nok ikke siste gang vi begir oss ut på en Roadtrip. MEN, kanskje i litt mindre skala, der vi er enda lenger på ett sted, slik at vi kan få feriefølelsen ordentlig under huden…

Nå er hverdagen tilbake, og vi er igang i våre fulle jobber… I tillegg har vi noen spennende prosjekter på gang som vi kan fortelle mer om litt senere…

Ha en fortsatt god sommer, og husk: få fortsatt i deg nok væske og smør deg med solkrem!