Inspirasjon til sunne, enkle og gode retter får man aldri nok av. Denne quinoasalaten kan du lage opp og ha stående i kjøleskapet i flere dager. Laksen steker jeg i kokosolje. Får du ikke tak i kokosolje kan du bruke smør eller olivenolje, men fordelen med kokosolje er at den tåler høy temperatur, smaker og lukter mildt kokos og ikke minst – den inneholder mettet fett som er bra for kroppen din. Denne retten smaker godt nylaget som middag, men passer også perfekt dagen etter i matpakka eller på lunsjbordet.

Quinoesalat med pannestekt laks og asiatisk dressing
Serves 4
Total Time
30 min
Total Time
30 min
Ingredients
  1. 2 dl Quinoa
  2. 4 dl eplejuice
  3. 2 ss olivenolje
  4. 150 g aspargesbønner
  5. 1 rødløk, finhakket
  6. 2 dl edamamebønner eller grønne erter
  7. 600 g laksefilet uten skinn og ben
  8. Salt og pepper
  9. 2 ss kokosolje
  10. 8 ss lønnesirup
  11. 8 ss soyasaus
  12. 2 ts frisk ingefær, finhakket
  13. 1 chili, finhakket
  14. 2 lime
  15. 4 ss finhakket koriander
  16. 8 ss finhakkede cashewnøtter
Instructions
  1. Skyll quinoaen i kaldt vann. Kok quinoaen i eplejuice i 10 minutter. Trekk kjelen av varmen og la quinoaen trekke i 10 minutter. Ha i olivenolje.
  2. Kok aspargesbønnene i lettsaltet vann i 1 minutt. Avkjøl raskt i kaldt vann. Ha aspargesbønnene i quinoasalaten sammen med rødløken og edamenen.
  3. Krydre laksefileten med salt og pepper. Stek den gyllen i kokosoljen til den er gyllen på begge sider og såvidt gjennomstekt. Dette tar ca 4 minutter på hver side. Tiden kan variere etter tykkelsen på laksen.
  4. Bland lønnesirup, soyasaus, ingefær, chili, saften av 2 lime, koriander og nøtter. Bland halvparten av sausen inn i quinoasalaten, og bruk den andre halvparten over som saus ved servering.
Maten vi deler https://nykvist.no/