Jeg elsker brunost! Det er kanskje noe av det norskeste og mest tradisjonsrike vi har her til lands. Kanskje synes den yngre garde at brunosten er litt traus, og at det er pålegg for oss “gamle” på lik linje med pultost og nøkkelost? For å gjøre noe med dette, så har TINE inngått samarbeid med klesdesignerne og gründerne i Moods of Norway. De fikk fritt spillerom til å utvikle emballasjen til en eksklusiv utgave av brunosten som kommer på nyåret. 22. oktober hadde de pressevisning hvor de avduket nyheten.

Når jeg tenker på Moods of Norway tenker jeg rosemaling, mote, ungt, trendy, nyskapende, sprelske, overraskende og friskt. Spenningen var derfor stor når TINE inviterte pressen til avduking av den nye brunost-emballasjen. Hva hadde teamet funnet på for noe sprell? Kom vi til å kjenne igjen brunosten? 

Her er den elleville og spinnville Moods of Norway designen av 2016-utgaven av brunosten:

brunost moods

Hva synes du?

Hadde du ikke blitt litt skuffet hvis du hadde fått inn to kreative og impulsive karer til å designe et tradisjonelt produkt, og dette var det de kom opp med? Her har TINE investert MASSE penger (skal ikke spekulere i hvor mye), og resultatet er fortsatt veldig tradisjonelt, bortsett fra rosafargen til Moods, og ordtaket “It´s hip to be square.”. Ja, det er et morsomt ordtak som beskriver oss nordmenn, og at det er helt greit å være litt vanlig og A4…

Men er ikke dette litt som keiserens nye klær? Mulig jeg hadde litt vel høye forventninger til dette samarbeidet, men jeg tror vel ikke at det er denne designen som får de unge til å gå mann av huse for å kjøpe brunost i januar….

Kall meg gjerne bitter og gammel, men jeg hadde forventet meg et wow – om ikke annet et bitte lite et….