Når du leser dette innlegget står jeg sannsynligvis i sola i Brumunddal og griller. Jeg er invitert til å åpne torget sammen med Gaute Ormåsen, og hva er vel bedre enn å spre skikkelig grillglede på en av årets aller beste og fineste sommerdager!?!
Grillboka mi GLØD lever fortsatt, og under finner du oppskriften på kyllingspydene fra boka. Dette er kyllingspydene jeg oftest griller fra min egen bok, og den som kanskje har fått mest gode tilbakemeldinger. Så her er altså oppskriften, hvis du også vil prøve deg i helga. Og husk: du må ikke lage hele retten. Denne retten smaker også fantastisk hvis du feks bare lager spydene, chilisausen og couscous salaten!

Hotte kyllingspyd
Serves 4
Total Time
45 min
Total Time
45 min
Kyllingspyd
  1. 800 g kyllingbryst 3 ss rapsolje
  2. salt
  3. pepper
Couscous-salat
  1. 2 dl couscous
  2. 2 dl eplejuice
  3. 8 asparges
  4. 2 grillede paprika (se side 165) 1 fennikel
  5. 2 vårløk
  6. 2 ss finhakket persille
  7. 4 ss finhakkede sukkererter
  8. 4 ss god olivenolje
  9. 2 ss rapsolje
  10. 1 ss sitronsaft
Chilisaus
  1. 1⁄2 ss Harissa
  2. 3 ss søt chilisaus
  3. 2 ss soyasaus
  4. 3 ss limesaft
  5. 3 ss honning
  6. 3 ss finhakket koriander
Epletzatsiki
  1. 1 grønt eple
  2. 4 ss gresk yoghurt
  3. salt
  4. pepper
Tilbehør
  1. 2 bananer
  2. 2 ss rapsolje
  3. 4 ss saltede peanøtter
Kyllingspyd
  1. Kutt kyllingbrystene på langs, og tre dem på spyd. Hvis du bruker trespyd, så husk å legge dem i bløt i 30 minutter før du bruker dem. Da tar de ikke fyr så lett.
  2. Pensle kyllingspydene med rapsolje. Krydre dem med salt og pepper, og legg dem på direkte varme på grillen til de får fint grillmønster rundt hele. Flytt spydene over på indirekte varme. Grill kyllingspydene i 4–10 minutter. Tiden kommer litt an på hvor store spyd du har laget. Hvis du er usikker, så kan du bruke steketermometer. Spydene er ferdig når kyllingen har kjernetemperatur på 60 °C.
  3. Mot slutten av steketiden pensler du dem med chilisausen.
  4. Nå er det viktig at du følger godt med. Chilisausen inneholder sukker, noe som gjør at den brenner seg fort.
Couscous-salat
  1. Kok aspargesen i lettsaltet vann til de begynner å bli myke.
  2. Avkjøl i kaldt vann.
  3. Kutt grillet paprika, fennikel, vårløk og sukkerertene i like små terninger.
  4. Kok opp eplejuicen. Ha i couscous og dra kjelen til side.
  5. La eplejuicen trekke inn i couscousen, og rør opp med en ga el.
  6. Vend inn 4 ss olivenolje.
  7. Pensle aspargesen med litt rapsolje og grill dem på direkte varme til de har fått fin farge. Del opp i like biter og vend inn i
  8. couscousen sammen med paprika, fennikel, vårløk, sukkererter og finhakket persille. Smak til med salt og pepper.
  9. Couscous-salaten kan du gjerne lage ferdig tidligere på dagen og la stå
  10. i kjøleskapet. Ta den fram en time før gjestene kommer, slik at den blir romtemperert. Da kommer alle smakene mer til sin rett.
Chilisaus
  1. Bland alle ingrediensene til en jevn saus.
Epletzatsiki
  1. Skrell eplet. Riv det grovt eller kutt i tynne strimler. Vend inn i yoghurten.
  2. Smak til med salt og pepper.
Tilbehør
  1. Del bananen i to på tvers, og del hver halvdel i to på langs.
  2. Pensle bananen med solsikkeolje og grill på direkte varme i ca. 4 minutter til du får en gyllen, fin farge. Peanøttene grovhakkes og strøs over kyllingen rett før servering.
Maten vi deler https://nykvist.no/

Foto: Stian Broch