Den nye reklametrenden er å bruke Content Marketing. Det vil si at reklamen er forkledd som en artikkel, med en overskrift som får deg til å klikke deg inn før du aner ordet av det. Jeg synes personlig at slik markedsføring ofte virker mer effektivt enn “vanlig” reklame der kun pris og produkt er i fukus. Her får du ofte en artikkel med et interessant tema, med et tips eller en vri du ikke hadde tenkt på. Jeg er for all reklame som kan lære meg noe.

For ordens skyld: jeg jobber nå som matekspert i Kitchen reklamebyrå. Der jobber jeg med tekster, bilder, matstyling og film for butikk-kjeden Meny. Før dette jobbet jeg i Inkognito reklamebyrå der jeg gjorde det samme for Coop. Det er derfor viktig for meg å få frem at dette innlegget er et privat innlegg, og mine private tanker. Det har ingenting med min jobb å gjøre, og er ikke ment som kritikk av noen butikk-kjeder. 

MEN, det er ikke alltid denne reklamen fungerer som den skal. Her er det avhengig av at man får dyktige mennesker til å skrive, om temaer som er relavante. Min Favoritt så langt av innlegg som ikke helt fungerer er Coop Mega som for noen uker siden kåret Halloumi til “Årets Trendost”. Noen tilfeller (som Halloumi-eksempelet) er bare morsomme, men av og til kommer kjedene og “journalistene” bak reklamen med feilinformasjon, og det liker jeg ikke. Siste tilfelle jeg har sett er denne reklamen for Coop Extra:

Skjermbilde 2016-07-14 kl. 12.01.32

Foto: Maria Tveiten Helgeby

 

Det er for såvidt ikke noe feil i denne saken, men den fremstiller det som at det er en raskere og enklere versjon av den orginale risottoen som lages fra bunnen i en kjele. Ja, du må røre litt mer når du lager risottoen på gamlemåten, men du verden så mye bedre den smaker! En liten ekstaopplysning: min risotto fra bunnen tar 16 minutter å lage. Mikro-risottoen tar 20…. Så brett opp ermene – og la mikroen stå!

Risotto:
200 g risottoris (gjerne arborioris)
1 ss olivenolje
1 sjalottløk, finhakket
1 dl tørr hvitvin
8 dl okse/kyllingkraft
50 g parmesan
2 ss smør
Sitronsaft
Salt og pepper

*Fres risen i olivenoljen sammen med løken på middels varme i 3-4 minutter under omrøring.
*Ha i hvitvinen i risen og la koke under omrøring til hvitvinen er kokt inn.
*Fortsett å tilsette kraften litt etter litt til alt er hatt i. La koke til risen er al dente. Dette tar 11-13 minutter.
*Dra kjelen av varmen og tilsett revet parmesan og smør. Sett på lokk og la risottoen stå i 1 minutt før smør og ost røres inn. Smak til med salt, pepper og sitronsaft.

Dette er en grunnoppskrift. Her kan du tilsette sopp sammen med risen fra starten, eller feks asparges og andre sprø grønnsaker mot slutten av koketiden.

Noe kan man sikkert bruke mikroen til, men til risotto – da bruker vi vel fortsatt kjele??